Skład, właściwości oraz formy spożycia zielonego jęczmienia

Zielony jęczmień to młode siewki popularnie uprawianego w naszym kraju jęczmienia zwyczajnego. Znany był już w starożytnym Rzymie. Obecnie staje się coraz bardziej popularny. Zaliczany jest do superfoods, czyli żywności funkcjonalnej. Jaki ma skład chemiczny? Jakie właściwości wykazuje? W jakiej formie możemy go spożywać?

Skład zielonego jęczmienia

Zielony jęczmień jest przede wszystkim bardzo bogaty w chlorofil – zielony barwnik zawarty w zielonych częściach roślin. Posiada również:

  • witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B4 – cholina, B6, B9 – kwas foliowy),
  • witaminy A, C, E, K,
  • beta-karoten,
  • aminokwasy (między innymi: cystyna, kwas glutaminowy, kwas asparaginowy, metionina, tyrozyna i tryptofan),
  • nienasycone kwasy tłuszczowe (linolowy, linolenowy),
  • błonnik,
  • makroelementy: wapń, magnez, potas, fosfor,
  • mikroelementy: żelazo, miedź, cynk, mangan, selen, chrom, bor.

 Właściwości zielonego jęczmienia

Ze względu na swój bogaty skład zielony jęczmień posiada wiele cennych właściwości:

  • ma działanie przeciwutleniające dzięki antyoksydantom takim jak: chlorofil, witamina C, E oraz beta-karoten. Zwalczają one wolne rodniki, które wpływają na rozwój chorób cywilizacyjnych oraz stanów zapalnych w organizmie, a także wpływają pozytywnie na skórę, włosy i paznokcie,
  • dzięki zawartości chlorofilu i beta-karotenu przyczynia się do usuwania toksyn oraz metali ciężkich z organizmu.. Tym samym korzystnie wpływa na działanie wątroby i procesy metaboliczne,
  • wpływa na zwiększenie odporności, wspomagając tym samym organizm w walce z licznymi chorobami,
  • obniża poziom cholesterolu dzięki zawartości beta-sitosterolu, który hamuje jego wchłanianie z jelit,
  • wspomaga proces odchudzania dzięki zawartości błonnika, który zapewniając uczucie sytości zmniejsza poczucie głodu,
  • dzięki wysokiej zawartości błonnika wpływa na: regularne wypróżnianie się, rozwój flory bakteryjnej w jelitach oraz właściwą pracę układu pokarmowego,
  • wspomaga produkcję hemoglobiny i korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy,
  • ma właściwości zasadowe więc korzystnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową.

W jakiej formie można spożywać zielony jęczmień?

W aptekach oraz sklepach ze zdrową żywnością jest bogaty wybór produktów z zielonym jęczmieniem. Dostępny jest w formie wysuszonych pędów jęczmienia bądź odparowanego, sproszkowanego soku. Susz zawiera dużo błonnika, natomiast sok nie posiada błonnika, ale za to zachowuje wszystkie wartości odżywcze.

W aptekach można kupić zielony jęczmień w postaci tabletek, kapsułek, proszku i świeżego soku.

Najwartościowszy jest świeżo wyciśnięty sok z pędów jęczmienia bądź świeżo wyhodowane kiełki. 

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com